Breadcrumbs

Skręcenia i nadwyrężenia urazy, które mogą przydarzyć się każdego dnia

Jeżeli kiedykolwiek ćwiczyłeś, jest szansa, że przydarzyło Ci się nadwyrężenie lub skręcenie. Są one najpopularniejszymi urazami sportowymi, mogą się jednak zdarzyć również w pracy, podczas wykonywania prac domowych i prac w ogródku.
Chociaż wydają się, że nie ma między nimi różnicy, nadwyrężenia i skręcenia są dwoma różnymi urazami, ponieważ oddziałują na inne struktury ciała.
Nadwyrężenia są spowodowane przez uszkodzenia mięśni lub ścięgien. Ścięgno to wstęga zwłókniałej tkanki łącznej mięsień z kością.
Skręcenia są zaś spowodowane przez uszkodzenia więzadeł. Więzadła to wstęgi tkanki łącznej, które łączą kości w stawie.

W jaki sposób różnią się skręcenia i nadwyrężenia?
Zarówno nadwyrężenia, jak i skręcenia są spowodowane przez rozciągnięcia lub naderwania w tkance, ale w przypadku nadwyrężenia uszkodzony zostaje mięsień lub ścięgno, natomiast w przypadku skręceń do uszkodzenia dochodzi w więzadle.

Nadwyrężenia
Ostre nadwyrężenia mają miejsce natychmiast po uszkodzeniu mięśnia lub ścięgna. Może zostać ono spowodowane przez uderzenie (na przykład ciężkie lądowanie po skoku) lub nadciągnięcie, na przykład przy podnoszeniu ciężkiego przedmiotu. Nadwyrężenia mogą także być chroniczne, rozwijać się stopniowo z powodu przemęczania mięśni i wiązadeł podczas ruchów powtarzanych przez długi czas.
Osoby z nadwyrężeniem mogą doświadczyć bólu, drgawek mięśni, osłabienia mięśni, zapalenia lub skurczy. Często nadwyrężane mięśnie znajdują się w plecach, w okolicach kolana, łokcia (nadwyrężenie zdarzają się przy sportach wykorzystujących rakietę oraz podczas rzucania) i w ręce (zwłaszcza podczas uprawiania sportu wymagającego chwytania, takiego jak gimnastyka, golf bądź wioślarstwo).

Skręcenia
Skręcenia są prawie zawsze spowodowane przez uderzenie lub upadki, które prowadzą do przemieszczania się stawów, przez rozciąganie, a czasami rozdarcie więzadeł. Do typowych objawów należą bóle, siniaki, opuchnięcie i stan zapalny. Ryzyko skręcenia danego stawu zależne jest od wykonywanej czynności. Przykładowo, skakanie (takie, jak w biegu przez płotki, siatkówce lub koszykówce) lub bieganie po nierównej powierzchni może powodować skręcenia kolana lub kostki, upadek na wyciągniętą rękę może spowodować skręcenie nadgarstka.

Jak poważne jest moje skręcenie lub nadwyrężenie?
Skala urazów tego rodzaju jest trzystopniowa. Stopień zależy od ilości uszkodzonej tkanki.

Pierwszy stopień: ścięgna, mięśnie lub więzadła zostały nadciągnięte, ale mogą nie być naderwane, lub też mogą być tylko nieznacznie naderwane. Ból jest często lekki i na ogół opuchlizna lub siniaki są niewielkie lub nie pojawiają się w ogóle. Powinieneś być w stanie obciążyć kontuzjowany staw, ponieważ jest on wciąż stabilny. Tego rodzaju nadwyrężenia leczą się w ciągu 2 do 3 tygodni.
Drugi stopień: Włókna tkanki zostały rozciągnięte i częściowo rozerwane. Urazom tym towarzyszą zazwyczaj siniaki, opuchlizna i umiarkowany ból. Możesz mieć trudności przy używaniu danego stawu bądź mięśnia. Nadwyrężenia tego rodzaju goją się od 3 do 6 tygodni.
Trzeci stopień: Jest to poważne nadciągnięcie lub skręcenie, w czasie którego wystąpiło prawie całkowite zerwanie ścięgna lub wiązadła. Nic dziwnego, że uraz tego rodzaju zwykle powoduje ostry ból, opuchliznę, oraz posiniaczenie i uniemożliwia wykorzystywanie uszkodzonej części ciała. Nadwyrężenia i skręcenia tego rodzaju są poważne i często wymagają operacji i rehabilitacji. Leczenie może potrwać kilka miesięcy.
Zapobieganie skręceniom i nadwyrężeniom

  • Zawsze rozgrzewaj się przed uprawianiem sportu lub ćwiczeniami, codziennie się rozciągaj.
  • Noś odpowiednie buty: upewnij się, że mają właściwy rozmiar i wymień je, gdy podeszwa się zużyje
  • Spokojnie rozpoczynaj ćwiczenia: nie rozpoczynaj programu ćwiczeń od najbardziej wymagających - zaczynaj powoli i delikatnie; zbuduj siłę mięśni budując kondycję
  • Unikaj biegania po nierównych powierzchniach
  • Nie ćwicz i nie uprawiaj sportu, jeżeli jesteś zmęczony lub gdy coś Cię boli
  • Stosuj zrównoważoną dietę, która pozytywnie wpłynie na zdrowie mięśni i stawów
  • Używaj lub noś wyposażenie ochronne przy uprawianiu sportu

Co powinienem zrobić przy nadwyrężeniu lub zwichnięciu?
RICE: RICE oznacza rest, ice, compression i elevation (odpoczywaj, przyłóż lód, uciskaj uszkodzone miejsce, unieś). Jest to pierwsza rzecz, jaką powinieneś zrobić, jeśli uszkodziłeś mięsień lub staw. Najlepiej jest przestać ćwiczyć i ograniczyć inne czynności na pewien czas i umieścić paczkę lodu na bolącym obszarze 4 do 8 razy dziennie na około 20 minut za każdym razem. Wykorzystaj bandaż lub użyj elastycznej opaski aby zastosować ucisk - pomoże to zredukować opuchliznę. Próbuj utrzymywać bolące miejsce uniesione powyżej serca poprzez umieszczenie go na poduszce. To także pomaga zredukować opuchliznę.
Leki przeciwbólowe: sprzedawane bez recepty leki przeciwbólowe, takie jak Nurofen, mogą pomóc złagodzić ból wywołany nadwyrężeniem bądź skręceniem. W przeciwieństwie do paracetamolu, leki przeciwbólowe, takie jak Nurofen, działają przeciwzapalnie, mogą więc także złagodzić stan zapalny. Niektóre środki przeciwbólowe dostępne są nie tylko w formie tabletek, ale także żeli lub kremów, które mogą zostać nałożone na skórę w miejscu nadwyrężenia lub skręcenia.
Odwiedź lekarza: dobrym pomysłem jest pokazanie nadwyrężenia bądź skręcenia lekarzowi, zwłaszcza, jeżeli myślisz, że możesz mieć uraz drugiego lub trzeciego stopnia. Lekkie nadwyrężenia i skręcenia nie muszą wymagać interwencji lekarza, chyba że Twój stan nie poprawi się w ciągu 2 - 3 dni.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.
Informacje znajdujące się na tej stronie internetowej nie stanowią diagnozy ani recepty. W razie potrzeby konsultacji skontaktuj się ze swoim lekarzem.
Zapewniamy zachowanie poufności informacji osobowych. Kliknij tutaj aby poznać naszą politykę prywatności.

Bibliografia:

  • American Academy of Orthopaedic Surgeons. (Amerykańska Akademia Chirurgów Ortopedów.) OrthoInfo. Skręcenia i nadwyrężenia: Jaka jest różnica? Dostarczone przez: http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00111 Dostęp 3 września 2014
  • European Agency for Safety and Health at Work. Gender issues in safety and health at work – a review. (Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. Zagadnienia płci w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy - recenzja.) 2003
  • About health. Sprain and strains. (O zdrowiu. Skręcenia i nadwyrężenia.) Dostarczone przez: http://sportsmedicine.about.com/cs/injuries/a/sprains.htm Dostęp 3 września 2014
  • How stuff works. Strain vs sprain. (Jak to działa. Nadwyrężenie kontra zwichnięcie.) Dostarczone przez: http://health.howstuffworks.com/medicine/first-aid/strain-vs-sprain.htm Dostęp 3 września 2014
  • Paolini JA, Orchard JW. The use of therapeutic medications for soft-tissue injuries in sports medicine. (Wykorzystanie leków terapeutycznych przy uszkodzeniu tkanki miękkiej w medycynie sportowej.) MJA 2005; 183: 384-88.