Breadcrumbs

Częste przyczyny bólu

Niezależnie od tego, czy masz 18, czy 80 lat, prawdopodobnie doświadczasz bólów. Przyczyny części z nich są dość jasne, jest tak na przykład w przypadku ból ów menstruacyjnych. Niemniej jednak, czasami odczuwamy bóle, które zdają się nie mieć oczywistej przyczyny. Dowiedzenie się więcej na temat przyczyn bólu może pomóc w poradzeniu sobie z nim.

Dlaczego mam bóle?
Ból jest naturalnym sposobem ciała na przekazanie Ci, że coś jest nie tak. Jest wiele przyczyn bólu.

Nadwyrężenia i skręcenia
Często cierpimy z powodu bólu w mięśniach po intensywnym uprawianiu sportu, bądź po zakończeniu fizycznie wymagających zadań w pracy lub w domu.
Te nadwyrężenia i nadciągnięcia następują gdy mięśnie, stawy i więzadła zostaja wprawione w ruch w sposób zbyt intensywny lub gdy dzieje się to za wcześnie lub zbyt często. Uszkodzeniom tych tkanek miękkich z reguły towarzyszą stany zapalne.
Nadwyrężenia mięśni i skręcenia mogą być także wynikiem napięcia lub naprężenia albo złej postawy podczas siedzenia lub podnoszenia. Mogą także zostać wywołane przez powtarzające się przez długi okres czynności, takie jak pisanie na klawiaturze lub długopisem.

Infekcja
Trudno jest poradzić sobie z przykrymi objawami kaszlu i przeziębienia, takimi jak dreszcze, gorączka i ból gardła. Ale ciało może być obolałe także z powodu infekcji. Te bóle są często opisywane jako tępe, utrzymujące się w całym ciele.
Bóle mięśni mogą być spowodowane przez związki chemiczne uwalniane przez układ odpornościowy w celu zwalczenia infekcji. Te związki chemiczne mogą przyczepić się do zakończeń nerwowych, co wiąże się z przesyłaniem sygnałów do mózgu.

Bardziej złożone problemy
Bóle mogą być wynikiem złożonych, długoterminowych problemów. Na przykład, w przypadku bólu nerwu (lub bólu neuropatycznego), systemy nadające sygnały nerwowe w Twoim mózgu i rdzeniu kręgowym mogą ulec uszkodzeniu. Ciało interpretuje chaotyczne sygnały jako ból i uczucia takie jak mrowienie czy drętwienie.
Osoby cierpiące z powodu fibromialgii mogą doświadczyć długotrwałych bólów, zmęczenia i problemów ze snem.

W jaki sposób mogę złagodzić bóle ciała?
Ból zazwyczaj działa jak system wczesnego ostrzegania Twojego ciała, dobrze więc spróbować znaleźć przyczynę bólu, gdy jest to możliwe. Może to oznaczać przestawienie biurka tak, by poprawić posturę w czasie siedzenia albo zmniejszyć napięcia rąk i nadgarstków.

Jeżeli już cierpisz z powodu nadwyrężenia lub zwichnięcia mięśnia:

  • Pozwól tej części ciała odpocząć.
  • Postaraj się zmniejszyć opuchliznę i stan zapalny w ciągu pierwszych kilku dni - przestrzegaj zasady RICE (Rest, Ice, Compress, Elevate - Odpoczywaj,Przyłóż Lód, Uciskaj, Unieś) lub zażyj lek przeciwbólowy, taki jak Nurofen.
  • Po kilku dniach ulgę może przynieść także terapia ciepłem.
  • Spróbuj spokojnych ćwiczeń, takich, jak chodzenie lub pływanie.
  • Skorzystaj z masażu, aby złagodzić bóle mięśni.

Dlaczego bóle mięśni powinny Cię niepokoić
W większości przypadków odpoczynek, spokojne ćwiczenia i zdrowa dieta mogą znacząco przyczynić się do naturalnej regeneracji. Środki przeciwbólowe, takie jak Nurofen, mogą tymczasowo przeciwdziałać bólowi, aby Cię tak bardzo nie doskwierał.
W przypadku niektórych osób utrzymujący się ból może wynikać z dziedzicznej choroby bądź długoterminowego problemu medycznego, takiego jak cukrzyca lub artretyzm.
Jeśli ból utrzymuje się przez kilka dni, nie ignoruj go - zasięgnij porady lekarza lub farmaceuty tak szybko, jak to możliwe.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.
Informacje znajdujące się na tej stronie internetowej nie stanowią diagnozy ani recepty. W razie potrzeby skontaktuj się ze swoim lekarzem.
Zapewniamy zachowanie poufności informacji osobowych. Kliknij tutaj aby poznać naszą politykę prywatności.

Bibliografia:

  • Magee K, Schneider S. A.D.A.M. illustrated family health guide. (ilustrowany rodzinny przewodnik zdrowotny) Pierwsza edycja Atlanta, GA: A.D.A.M.; 2006.
  • MedlinePlus. Fibromialgia. Dostępne na stronie internetowej: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000427.htm. Dostęp 26 sierpnia 2014.
  • RB Health Hub. Types of pain: What is pain? (Typy bólu: Czym jest ból?) Dostępne na stronie internetowej: http://www.rbhealthhub.com.au/programs/pp/pa/pa1/p02-what-is-pain-.html. Dostęp 26 sierpnia 2014.