Skręcenia i naderwania | Artykuły i Porady | Nurofen
Breadcrumbs

Skręcenia i naderwania są częstsze, niż myślisz!

Wielu osobom zdarzyło się doświadczyć skręcenia kostki lub naderwania ścięgna. To urazy powszechnie spotykane przy uprawianiu sportów, ale mogą zdarzyć się także w trakcie wykonywania codziennych czynności: w pracy, domu lub podczas aktywności na świeżym powietrzu.

Choć często odczuwa się je w taki sam sposób, oddziałują na inne obszary ciała. Naderwania są spowodowane przez uszkodzenia włókien mięśniowych – zwykle w wyniku nadmiernego rozciągnięcia mięśnia. Skręcenia natomiast są powodowane przez uszkodzenia więzadeł. Więzadła to pasma wytrzymałej tkanki łącznej, która łączy kości między sobą, wzmacniając stawy.

 

Czym różni się naderwanie od skręcenia?

Naderwanie

Objawem naderwania jest pojawiający się natychmiast po uszkodzeniu ostry ból mięśnia lub ścięgna. Naderwanie może być chroniczne – występuje podczas powtarzalnych czynności, wywołujących zmęczenie mięśnia/ścięgna lub na skutek ich regularnego przeciążania.

Oprócz bólu, objawami naderwania są skurcze mięśni, osłabienie mięśni, a także stan zapalny wokół obszaru objętego kontuzją. Mięśnie i ścięgna, które najczęściej są nadrywane, znajdują się w plecach oraz nogach – jak np. ścięgno udowe.

Skręcenie

Skręcenie jest niemal zawsze spowodowane przez wybicie stawów z ich pozycji, co powoduje uszkodzenie torebki stawowej i więzadeł. Typowe objawy to ostry ból w okolicy stawu, obrzęk, siniaki oraz stan zapalny. Stopień narażenia stawów na ten uraz zależy ściśle od aktywności. Na przykład zarówno skakanie (podczas gry w siatkówkę, koszykówkę czy innych sportów), jak i spacerowanie po nierównej nawierzchni może spowodować skręcenie stopy czy stawu kolanowego, a na równej – potknięcie się i amortyzację rozpostartymi dłońmi, co z kolei może spowodować skręcenie nadgarstka.

 

Jak zmniejszyć ryzyko powstania naderwań i zwichnięć?

  • Zawsze rozgrzewaj się przed ćwiczeniami i uprawianiem sportu.
  • Staraj się codziennie wykonywać ćwiczenia rozciągające.
  • Noś odpowiednie obuwie: musi pasować perfekcyjnie. Wymieniaj je, gdy podeszwa będzie zużyta.
  • Dozuj ćwiczenia: nie zaczynaj od razu od najbardziej wymagających. Zacznij od lekkich i delikatniejszych, stopniowo zwiększając stopień trudności. Skonsultuj się ze specjalistą, od czego zacząć i jak zwiększać ilość oraz czas ćwiczeń, zwłaszcza, jeśli zaczynasz ich nowy program.
  • Unikaj biegania po nierównym terenie.
  • Jeśli czujesz ból lub zmęczenie, nie ćwicz ani nie uprawiaj sportu.
  • Pamiętaj o zbilansowanej diecie.

 

Co zrobić, gdy mam skręcenie lub naderwanie?

Aby złagodzić ból, można zastosować metody PRICE i HARM.

 

HARM (ang. „szkoda”) – skrótowiec od Heat (ciepło), Alcohol (alkohol), Running (bieganie) i Massage (masaż). Unikaj tych rzeczy przez pierwsze 72 godziny od powstania urazu.

PRICE (ang. „cena”) – skrótowiec od Protection (ochrona), Rest (odpoczynek), Ice (lód), Compression (kompresy) i Elevation (podniesienie).

 

Przede wszystkim chroń miejsce urazu, aby zapobiec dalszym szkodom. Potrzebny Ci odpoczynek, więc połóż się, a do miejsca urazu przyłóż worek z lodem (unikaj bezpośredniego kontaktu lodu ze skórą). Trzymaj go tam przez 20 minut. Czynność powtarzaj co kilka godzin. Obandażuj miejsce urazu za pomocą elastycznego bandaża, aby zaaplikować tam kompres – to pomoże zatrzymać puchnięcie i złagodzi obrzęk. Staraj się trzymać nogę podniesioną, najlepiej do poziomu serca. W pozycji leżącej pomoże Ci w tym zwykła poduszka. To również zahamuje puchnięcie.

 

Środki przeciwbólowe: 

Dostępne bez recepty środki przeciwbólowe pomogą Ci w załagodzeniu bólu po naderwaniu lub skręceniu. Medykamenty Nurofen zawierają ibuprofen, który ma właściwości przeciwzapalne i uderza prosto w miejsce Twojego bólu. Bez recepty dostępne są także żele z ibuprofenem, jak na przykład Nurofen Mięśnie i Stawy – zaaplikuj je na skórę wokół miejsca urazu.

Odwiedź koniecznie swojego lekarza. Urazy powinny zostać kompletnie wyleczone w kilka tygodni, jednak w najcięższych przypadkach może zająć to więcej czasu. Twój lekarz lub farmaceuta dadzą Ci porady, które pomogą w kuracji.

PL/2017-10/98