Jak złagodzić ból pleców? | Artykuły i Porady | Nurofen
Breadcrumbs

Jak złagodzić ból pleców?

Czy zdarza Ci się odczuwać ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa? To powszechny problem, który dotyka aż 80% społeczeństwa. Ból krzyża może być różny – od nieprzyjemnego, tępego bólu po strzelanie lub niekontrolowane skurcze mięśni w dolnej części pleców, a nawet na całym ich obszarze.

Na szczęście ból pleców jest przeważnie tymczasowy i z łatwością pozbędziesz się go w ciągu kilku tygodni.

Jak złagodzić ból dolnej części pleców? Co robić, aby przynieść sobie ulgę w takich sytuacjach? Jak zapobiegać jego występowaniu?

 

Co powoduje ból pleców?

Najczęściej spotykane przyczyny bólu pleców to:

  • nieprawidłowa pozycja przy podnoszeniu ciężkich rzeczy,
  • zbytnie rozciągnięcie podczas podnoszenia, obracania się lub wykręcania,
  • nieprawidłowa postawa,
  • niewygodna pozycja podczas snu lub źle dobrany materac,
  • brak ćwiczeń.

Do czynników zwiększających ryzyko wystąpienia bólu pleców należą:

  • dźwiganie ciężkich przedmiotów,
  • ciąża,
  • stres,
  • palenie.

Ryzyko wystąpienia bólu pleców nasila się wraz z wiekiem - jest on powszechny u osób w wieku 30-50 lat. Ponadto wzrasta  u osób, które pracują przy biurku i nie ćwiczą regularnie. Z drugiej strony przetrenowanie również może wywołać ból pleców, dlatego należy zachować umiar w ćwiczeniach.

 

Jak uniknąć bólu pleców?

Warto zapamiętać kilka zasad, które pozwolą zredukować ryzyko wystąpienia bólu pleców, a tym odcinka lędźwiowego kręgosłupa:

  • Podnoś rzeczy prawidłowo i unikaj dźwigania ciężkich przedmiotów. Ciężar niesionych rzeczy powinien opierać się na Twoich nogach, a nie plecach.
  • Nie garb się, zarówno, gdy stoisz, jak i siedzisz.
  • Zachowuj prawidłową postawę w zależności od sytuacji.
  • Ćwicz regularnie i kontroluj wagę ciała.
  • Rzuć palenie.
  • Noś wygodne obuwie na niskim obcasie.
  • Śpij na boku, aby zminimalizować skrzywienia kręgosłupa. Używaj twardszych materacy.

 

Jak złagodzić ból pleców?

Kiedy doskwiera Ci ból pleców, kuszące wydaje się pozostanie w łóżku. Ale są lepsze rzeczy, które możesz zrobić podczas pierwszych 2-3 dni, aby złagodzić ból i przyśpieszyć powrót do zdrowia: 

  • Zadbaj o siebie: po przebudzeniu przyłóż lód do kręgosłupa na 20 minut i powtarzaj tę czynność co 1-2 godziny. Nie aplikuj lodu bezpośrednio na skórę! Podczas pierwszych kilku dni unikaj narażania pleców na rozgrzanie – w tym spowodowane przez masaż lub alkohol. Ciepło zwiększa ryzyko zapalenia i powoduje obrzęk tkanek.
  • Bądź aktywny: nie powinno się unikać aktywności podczas bólu pleców. Regularnie wykonywane, delikatne ćwiczenia rozciągające mogą przyspieszyć powrót do formy. Jeśli nie masz pewności, czy możesz je wykonywać, skonsultuj się z fizjoterapeutą. Powinien polecić Ci ćwiczenia na rozciąganie i wzmocnienie mięśni grzbietu.
  • Pamiętaj o ruchu: unikaj pozostawania w jednej pozycji dłużej niż 20-30 minut (np. gdy siedzisz przy komputerze czy oglądasz TV, a nawet leżysz). Zmiana pozycji pozwala na odpoczynek mięśni, co pozytywnie wpływa na Twoje samopoczucie.
  • Kontroluj ból: zażyj jeden z dostępnych bez recepty środków przeciwbólowych, jak Nurofen, co pozwoli Ci pozostać aktywnym, da tymczasowe wytchnienie, a także złagodzi ból krzyża. Jeśli masz więcej niż 65 lat, bierzesz regularnie leki, jesteś w ciąży lub karmisz piersią, skonsultuj się najpierw z lekarzem.
  • Myśl pozytywnie: jeśli ból pleców wywołuje u Ciebie frustrację lub poirytowanie, nie pozwól mu zepsuć Ci humoru! Wykonaj kilka ćwiczeń relaksacyjnych i oddechowych – pomogą Ci zachować dobre samopoczucie i przyczynią się do złagodzenia bólu pleców.

Koniecznie skontaktuj się ze swoim lekarzem, jeśli bóle pleców powtarzają się i nasilają bądź, gdy towarzyszą im inne niepokojące objawy, takie jak trudności z oddawaniem moczu, osłabienie, uczucie odrętwienia czy kłucie w kolanach.

PL/2017-10/96