Breadcrumbs

Wpływ snu na ból głowy

Wpływ snu na ból głowy

Sen to podstawowa potrzeba ludzkiego organizmu i ważna część codziennego życia. Podczas snu nasz mózg pracuje najaktywniej. To jego czas na regenerację, utrwalenie zebranych w ciągu dnia wspomnień i uporządkowanie zgromadzonych informacji, by następnego dnia być ponownie gotowym do pracy.

Gdy śpimy, ciało odpoczywa po aktywnościach minionego dnia, regeneruje i odbudowuje mięśnie i tkanki oraz usuwa toksyny. Dobry sen ma ogromny wpływ na jakość naszego życia. Wyspany, jesteś gotów stawić czoła nadchodzącemu dniu. Złej jakości nocny wypoczynek natomiast wywołuje w nas uczucie niepokoju, z którym będziemy zmagać się przez cały następny dzień.  

Jak długo powinieneś spać?

Optymalna ilość snu dla właściwego funkcjonowania organizmu jest inna dla każdego człowieka, jednak Narodowy Instytut Zdrowia wskazuje, że przeciętny dorosły człowiek potrzebuje 7-9 godzin snu na dobę.

Za mało snu

Jedna osoba na trzy cierpi z powodu problemów z zasypianiem albo wybudza się w ciągu nocy. Brak prawidłowego nocnego wypoczynku ma poważny wpływ na funkcjonowanie mózgu i może powodować przeróżne konsekwencje, jak depresja, problemy z pamięcią czy przybieranie na wadze. Może też być przyczyną złego nastroju oraz migreny, z którą będziemy walczyć kolejnego dnia.

Czy więc brak wystarczającej ilości snu może spowodować u nas ból głowy? Tak – badania wykazały, że osoby śpiące średnio jedynie 6 godzin na dobę cierpiały na częstsze i silniejsze bóle głowy niż osoby, które się wysypiały.

Za dużo snu

Co może zdziwiać, niewystarczająca długość nocnego odpoczynku powoduje bóle głowy w takim samym stopniu co zbyt długi sen. Wielogodzinne „odsypianie” po stresującym tygodniu może spowodować bardzo szybkie uwalnianie neurotransmiterów, które dają naczyniom krwionośnym sygnał do zwężenia albo rozszerzenia. Rezultatem jest ból głowy. Zamiast więc spędzać cały weekend w łóżku, wypróbuj inne formy relaksu –  jogę albo medytację.

Jeśli walczysz z bólem głowy, najlepiej sięgnij po sprawdzone i skuteczne leki, jak na przykład błyskawicznie działający Nurofen Express. Sprawdź także, jak poprawić jakość snu i uniknąć bólu w przyszłości:

Jak przygotować się do snu

  1. Na godzinę przed pójściem do łóżka wyłącz komputer i telewizor i przestań korzystać z telefonu.

Emitowane przez urządzenia elektroniczne niebieskie światło niekorzystanie wpływa na produkcję melatoniny, czyli hormonu snu. Jeśli długo siedzisz w niewygodnej pozycji przed ekranem, narażasz się na ból głowy oraz nieprzyjemne skurcze mięśni, które także nie pomogą ci w zaśnięciu.

  1. Weź ciepłą kąpiel

Upewnij się jednak, że woda jest faktycznie ciepła, a nie gorąca. Dobrym pomysłem będzie stworzenie sobie przed pójściem do łóżka relaksującego rytuału z ciepłą kąpielą i kubkiem ziołowej herbaty. Twój mózg zacznie rozpoznawać, że ciepła kąpiel oznacza czas relaksu i zacznie wchodzić w fazę przygotowania do snu. To powinno ułatwić zasypianie.                                                             

  1. Godziny przed snem poświęć na wyciszenie

Na kilka godzin przed pójściem do łóżka zrezygnuj z kawy, czarnej herbaty i napojów gazowanych zawierających kofeinę. Poświęć chwilę na ułożenie sobie w głowie wydarzeń minionego dnia tak, aby móc położyć się ze spokojnym umysłem. Powtarzaj te działania przez kilka dni i przekonaj się, że mają one pozytywny wpływ na jakość snu i dzięki temu  pomagają zredukować nieprzyjemny ból głowy związany z niewyspaniem.