Breadcrumbs

Skręcona kostka a stan zapalny – co należy wiedzieć?

Skręciłeś kostkę potykając sie na schodach albo ćwicząc na siłowni? Nieważne, jaki był powód, skutek jest ten sam. I może naprawdę zepsuć Ci cały dzień.
Typowymi objawami skręcenia kostki są opuchlizna, zaczerwienienie oraz gorąca w dotyku skóra. Inaczej mówiąc, stan zapalny. Takie objawy nie są niczym dziwnym. Ale może zaskoczyć Cię fakt, że to wszystko jest naturalnym mechanizmem obronnym organizmu. Zatem co dzieje się z Twoją kostką i dlaczego skręcona kostka tak bardzo boli?

Stan zapalny oznacza, że Twoje ciało Cię chroni

Kiedy masz skręconą kostkę, stan zapalny jest zupełnie naturalnym objawem. W taki właśnie sposób Twoje ciało reaguje na uraz. Kiedy skręcisz kostkę, uszkodzeniu ulegają tkanki miękkie w Twoim ciele. Uszkodzone tkanki wydzielają substancje chemiczne, które działają jako sygnał alarmowy dla organizmu, aby rozpoczął proces gojenia. Wskutek tego zwiększa się napływ krwi do miejsca urazu, a wraz z nią dostarczane są składniki odżywcze i białe krwinki. I to jest dobry znak, bo dzięki nim kostka goi się szybciej. To wyjaśnia również, dlaczego skręcona kostka może stać się zaczerwieniona i spuchnięta.

Dlaczego skręcenie jest tak bolesne?

Kiedy skręcisz kostkę, system alarmowy organizmu uwalnia w uszkodzonych tkankach substancje chemiczne zwane prostaglandynami. Uwolnienie tych substancji jest konieczne do wywołania stanu zapalnego chroniącego miejsce urazu. Jednak sprawia także, że nerwy stają się wrażliwe na ból. Ból ten może być naprawdę silny, a to oznacza, że w okresie gojenia się urazu możesz potrzebować środka przeciwbólowego.

Jak radzić sobie ze stanem zapalnym?

Właściwe postępowanie w przypadku urazu to zmniejszanie stanu zapalnego będącego źródłem bólu. Przy skręceniach kostek lub nadwyrężeniu mięśni warto postępować według wypróbowanej i skutecznej metody postępowania o nazwie RICE. Jest to skrót literowy od angielskich słów Rest (odpoczynek), Ice (lód), Compression (uciśnięcie) i Elevation (podniesienie).

REST (ODPOCZYNEK)

Organizm potrzebuje czasu, aby wyzdrowieć, więc unikaj obciążania chorej kończyny bardziej niż to konieczne. Jeśli nie odpoczywasz, miejsce urazu pozostaje w ciągłym napięciu, co może prowadzić do dalszego zapalenia.

ICE (LÓD)

Lód jest doskonałym sposobem zwalczania zapalenia. Obkurcza on naczynia krwionośne, co zapobiega krwawieniu i puchnięciu. Schładzanie miejsca urazu lodem przez 20 minut co kilka godzin uśmierza ból i zmniejsza stan zapalny.

COMPRESSION (UCIŚNIĘCIE)

Założenie bandażu na okolicę objętą dolegliwością także obkurcza naczynia krwionośne, zapobiega puchnięciu i stanowi ochronę miejsca urazu.

ELEVATION (PODNIESIENIE)

Opuchliznę można zmniejszyć również dzięki utrzymywaniu uszkodzonej kończyny w górze. Uniesienie sprzyja bowiem odpłynięciu krwi i płynów z miejsca urazu. Metoda ta działa najskuteczniej, kiedy poniesiemy kończynę nieco powyżej poziomu serca.

Leki przeciwzapalne pomagają uśmierzyć ból

Dobrze jest mieć pod ręką leki przeciwzapalne. Ibuprofen (substancja aktywna Nurofenu) hamuje wydzielanie prostaglandyn, co zmniejsza stan zapalny i łagodzi ból. Skręcenie i nadwyrężenie zwykle zaczynają goić się po kilku dniach. Jeśli jednak opuchlizna się nie zmniejszy się w tym czasie, należy zasięgnąć opinii lekarza.

Inne bóle związane z zapaleniem

Oczywiście stan zapalny pojawia się nie tylko wtedy, gdy skręcimy kostkę. Może także być spowodowany bólem zębów, bólem przy przeziębieniu czy grypie i napięciowym bólem głowy. Stan zapalny może także być przyczyną bólu w przewlekłych urazach oraz chorobach takich jak reumatoidalne zapalenie stawów, które powoduje zesztywnienie stawów i ich bolesność.

Stan zapalny to miecz obosieczny

Stan zapalny ma zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki. Jest częścią procesu gojenia skręceń i nadwyerężeń, ale także przyczyną bólu. Teraz już zapewne wiesz, jak działa proces zapalny. Powinno Ci to pomóc radzić sobie z nim w trakcie gojenia się urazu oraz uśmierzać związany z nim ból.

Materiały źródłowe:

1. Kidd BL, Urban LA Br J Anaesth. 2001; 87(1): 3–11.

2. American Orthopaedic Foot and Ankle Society. How to care for a sprained ankle. Dostępny pod adresem:

http://www.aofas.org/footcaremd/how-to/foot injury/Pages/How%20to%20Care%20for%20a%20Sprained%20Ankle.aspx

Dostęp 12 sierpnia 2014.