Breadcrumbs

Pokonaj ból głowy już dziś

Pracowałeś wczoraj do późna w nocy, właśnie spóźniasz się na ważne spotkanie, a raport nie jest jeszcze gotowy? Nic dziwnego, że rozbolała Cię głowa.

Pośpiech w ciągu dnia w połączeniu z brakiem snu może sprawić, że poziom stresu w Twoim życiu znacząco wzrośnie. A to może doprowadzić do bólu głowy, który obniża wydajność w pracy i zaburza równowagę w organizmie. Jeśli chcesz uczynić swoje miejsce pracy strefą wolną od bólu głowy, wypróbuj poniższe wskazówki.

Sporządź plan działania na cały dzień
Sporządzenie listy rzeczy „do zrobienia” pomaga w uporządkowaniu myśli i ustaleniu priorytetów na nadchodzący dzień. Zastanów się najpierw, kiedy jesteś najbardziej wydajny – jesteś rannym ptaszkiem czy sową? Zaplanuj swój dzień w taki sposób, aby najtrudniejsze zadania wykonywać wtedy, kiedy jesteś w najlepszej formie.

Uśmierz ból – postaw mu granice
Kiedy praca wkracza w Twoje życie prywatne, poziom stresu wzrasta i bóle głowy mogą pojawiać się częściej. Aby utrzymać równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym, musisz ustalić jasne granice. Łatwiej powiedzieć niż zrobić? Zrób to metodą małych kroków – nie włączaj komputera w domu, znajdź czas na ulubione hobby oraz na spotkania z przyjaciółmi i rodziną.

Porozmawiaj o tym
Wiele badań wykazało, że rozmowy z rodziną lub przyjaciółmi mogą poprawić samopoczucie. Jeśli miałeś ciężki dzień w pracy i czujesz się przytłoczony, zadzwoń do kogoś, z kim możesz to obgadać i spojrzeć na to z innej perspektywy. Ważne jest także stworzenie sieci wsparcia w miejscu pracy, więc wypij kawę z kimś, kto być może czuje się dokładnie tak jak Ty.

Ruszaj się
Jeśli siedzisz cały dzień przed komputerem, najprawdopodobniej masz za mało ruchu – jest to czynnik silnie powiązany z bólami głowy. Badanie Workplace Health Management z 2008 roku wykazało, że osoby, które uprawiały sport przed pracą były szczęśliwsze, bardziej wydajne i odczuwały mniej stresu. Nawet krótki spacer podczas przerwy na lunch może wystarczyć, żeby poprawić Twoją kondycję i zapobiec bólom głowy.

Nie pomijaj posiłków, jedz regularnie
Wszyscy wiemy, że właściwe odżywianie jest kluczem do dobrego zdrowia, ale kiedy jesteśmy zajęci, trudno w ogóle znaleźć czas na posiłek. Pominięcie posiłku obniża poziom cukru we krwi, co może wywołać lub zaostrzyć ból głowy. Aby dobrze rozpocząć dzień, zjedz zdrowe śniadanie – udowodniono, że wpływa to na zmniejszenie poziomu stresu i zwiększenie wydajności w pracy.
Pamiętaj także, że zestresowani ludzie mają tendencję do wybierania żywności wysokokalorycznej, która może sprzyjać powstawaniu stanów zapalnych w organizmie. Zamiast tego jedz dużo produktów mających działanie przeciwbólowe takich jak łosoś, pomarańcze i imbir.

Pozbądź się bólu głowy i stresu dzięki odpowiedniej ilości snu
Zmęczenie jest czynnikiem często wywołującym bóle głowy. Trochę więcej snu – nawet jeśli to miałaby być tylko drzemka – może zredukować ryzyko wystąpienia bólów głowy i zmniejszyć wrażliwość na ból. Dzieje się tak dlatego, że sen rozluźnia mięśnie głowy i karku, których napięcie jest najczęstszą przyczyną bólu głowy.

A może Twój główny problem to trudności z zaśnięciem? Spróbuj zatem zmienić swoje zwyczaje. Kładź się do łóżka codziennie o tej samej porze i unikaj picia kofeiny przed snem. Możesz także sprawić sobie nową poduszkę lub zmienić pozycję, w której śpisz, ponieważ to może zmniejszyć napięcie w ramionach i karku.

Sprawdź swoją postawę ciała

Ból pleców nie jest jedynym skutkiem wadliwej postawy ciała. Nierzadko, by zmniejszyć ryzyko wystąpienia bólu głowy, wystarczy prawidłowe ustawienie biurka i krzesła na takie, które zapewnia mięśniom rozluźnienie. Używanie ergonomicznego krzesła pozwala kręgosłupowi na zachowanie naturalnych krzywizn i tym samym pomaga obniżyć napięcie mięśni karku, ramion i pleców.

Żeby zmniejszyć napięcie mięśni, możesz także ustawić monitor komputera na wysokości oczu lub nieznacznie poniżej. Jasne światło także może być czynnikiem wywołującym ból głowy, więc staraj się korzystać z ekranu przeciwodblaskowego i rób sobie regularnie krótkie przerwy, aby oczy mogły odpocząć.