Naturalne środki przeciwbólowe | Nurofen
Breadcrumbs

Naturalne sposoby zwalczania bólu

Jeśli często doświadczasz bólu, być może zainteresują Cię alternatywne sposoby jego uśmierzania. Proste domowe metody mogą pomóc Ci zwalczyć ból, złagodzić stany zapalne i poprawić samopoczucie. Oto naturalne sposoby radzenia sobie z bólem.

1. Dzięki przyjaciołom czujemy się lepiej

Ludzie utrzymujący regularne kontakty z innymi łatwiej radzą sobie z bólem. Badania udowodniły, że im więcej wsparcia ludzie otrzymywali od przyjaciół i bliskich, tym częściej szukali nowych sposobów radzenia sobie z objawami.1 Wspólny śmiech z przyjaciółmi sprawia, że organizm wytwarza endorfiny, związki chemiczne wprawiające w dobry nastrój i równocześnie będące naturalnymi substancjami przeciwbólowymi.2
Czworonożni przyjaciele mogą także pomóc w walce z bólem. Zwierzęta domowe mają pozytywny wpływ na ludzi, ponieważ zmniejszają poczucie dyskomfortu i poprawiają samopoczucie.3

2. Ogrzewaj i schładzaj
Zarówno ciepło, jak i zimno mogą uśmierzać ból. Jednak stwierdzenie, co będzie lepsze, może wcale nie być proste. Wszystko zależy od tego, jak dawno nastąpił uraz.
W przypadku świeżego czy ostrego urazu terapia chłodząca spowalnia proces zapalny i zmniejsza opuchliznę4. Okład z lodu czy zimny kompres przyłożony do miejsca urazu może znieczulić obolałe tkanki i uśmierzyć ból4. Metody takie jak RICE (odpoczynek, lód, uciśnięcie, podniesienie) wykorzystują leczenie zimnem w celu ograniczenia opuchlizny i przyspieszenia powrotu do zdrowia.
W przypadku dawnych urazów lub bólu przewlekłego, leczenie ciepłem zmniejsza ból poprzez usprawnienie przepływu krwi.4 Można w tym celu zastosować ciepły okład, który przyspieszy proces zdrowienia. Ciepłym okładem może być butelka z ciepłą wodą lub plaster rozgrzewający.

3. Wyśpij się dobrze
Dolegliwości bólowe mogą utrudniać spokojny sen. Jednak jeśli doskwiera Ci ból, sen może być właśnie najlepszym lekarstwem. Uważa się, iż brak snu zwiększa wrażliwość organizmu na ból i zakłóca proces zdrowienia.5,6W przypadku ludzi cierpiących na ból pleców czy mięśni, sen pomaga rozluźnić obolałe części ciała i przyspieszyć powrót do zdrowia. Jeśli ból nie daje Ci spać, wypróbuj medytację i inne techniki relaksacyjne, które mogą Ci pomóc zarówno zasnąć, jak i spać bez ciągłego budzenia się.

4. Wykonuj łagodne ćwiczenia fizyczne

Łagodny wysiłek fizyczny to doskonały sposób uśmierzania bólu. Kiedy ćwiczysz, organizm wydziela endorfiny, czyli naturalne substancje przeciwbólowe.7 Działają one blokująco na sygnał bólu, zmniejszając Twoją wrażliwość na ból.8 Podczas uprawiania sportu mózg wytwarza także inne substancje, w tym serotoninę, która poprawia nastrój i samopoczucie.9 Jeśli cierpisz na przewlekły ból lub zapalenie stawów, lekkie ćwiczenia fizyczne wzmocnią Twoje mięśnie i zredukują ból stawów i ich sztywność.9 Wysiłek fizyczny ochroni także mięśnie przed dalszymi urazami.

5. Wpuść trochę słońca

Osoby mające niski poziom witaminy D są dwukrotnie bardziej narażone na przewlekły ból i obolałe mięśnie.10 Wynika to między innymi z tego, iż witamina D jest niezbędna do wchłaniania wapnia przez organizm.11 Kiedy jest go niewystarczająca ilość, organizm pobiera wapń z kości, co sprawia, że stają się one słabe i wrażliwe na ból.11 Światło słoneczne jest jednym z najlepszych źródeł pozyskiwania witaminy D11 i wystarczy tylko kilka minut dziennie, aby zwiększyć jej poziom.11 W ten sposób poprawi się też Twój nastrój, ponieważ zwiększy się wydzielanie serotoniny, hormonu szczęścia poprawiającego samopoczucie i pomocnego w walce z depresją.12

6. Znajdź równowagę wewnętrzną

Medytacja i inne techniki relaksacyjne nie tylko redukują stres, ale także pomagają radzić sobie z bólem. Kiedy nasz umysł zrelaksuje się dzięki medytacji, poziom lęku i odczuwania bólu obniża się.13 Wykazano, że medytacja, zwłaszcza jeśli praktykuje się ją regularnie, redukuje ból w przypadku zarówno bólu głowy oraz pleców, jak i zapalenia stawów.14 Stan głębokiej relaksacji osiągany w trakcie medytacji odciąga umysł od trosk i pozwala mięśniom się rozluźnić.

7. Wypróbuj proste domowe preparaty ziołowe

Preparaty ziołowe przez tysiące lat były używane do łagodzenia bólu i zwalczania stanów zapalnych. Zioła i przyprawy takie jak kurkuma, mięta pieprzowa i imbir są często używane ze względu na ich walory smakowe, ale posiadają także właściwości przeciwbólowe.15,16,17 Spożywanie produktów takich jak łosoś, oliwa z oliwek i wiśnie może złagodzić stan zapalny i zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych chorób, w tym zapalenia stawów.18 Jest wiele smacznych sposobów [link to 8.2.3 8 Żywność łagodząca ból] wspomagających walkę z bólem.

Kiedy należy rozważyć przyjęcie tabletki przeciwbólowej?

Każdy kiedyś doświadczył bólu. Jednak ból jest bardzo indywidualnie odczuwany i u wielu osób ma wpływ na liczne aspekty życia codziennego. Jeśli ból nie pozwala Ci cieszyć się codziennymi czynnościami, warto rozważyć zastosowanie skutecznej formy walki z bólem, jaką stanowią leki przeciwbólowe dostępne bez recepty, takie jak Nurofen.

Bibliografia:

1. Holtzmann S, Newth S, Delongis A. Health Psychol. 2004; 9(5): 677–95.
2. Dunbar et al. Proc R Soc B. 2012; 279: 1161–7.
3. Braun et al. Complement Ther Clin Pract. 2009;15(2):105-9.
4. Patient.co.uk. Ice and heat treatment for injuries. Dostępny pod adresem: http://www.patient.co.uk/health/ice-and-heat-treatment-for-injuries Dostęp: 13 sierpnia 2014.
5. Roehrs TA, et al. Sleep. 2012; 35(12):1667–72.
6. Adam K, Oswald I. Br Med J (Clin Res Ed) 1984; 289(6456): 1400–1.
7. Harber VJ, Sutton JR. Sports Med. 1984;1(2):154-71.
8. Sprouse-Blum et al. Hawaii Med J. Mar 2010; 69(3): 70–71.
9. Better Health Channel. Physical activity - it's important. Dostępny pod adresem: http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Physical_activity_its_important Dostęp: 13 sierpnia 2014.
10. McBeth J, et al. Ann Rheum Dis. 2010;69(8):1448–52.
11. Better Health Channel. Vitamin D. Dostępny pod adresem: http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/vitamin_d?open Dostęp: 13 sierpnia 2014.
12. Lambert GW, et al. Lancet. 2002;360(9348):1840-2.
13. Kabat-Zinn J, Lipworth L, Burney R. J Behav Med. 1985 Jun;8(2):163-90.
14. Rosenzweig S, et al. J Psychosom Res. 2010;68(1):29-36.
15. The University of Maryland Medical Center. Turmeric. Dostępny pod adresem: https://umm.edu/health/medical/altmed/herb/turmeric Dostęp: 13 sierpnia.
16. The University of Maryland Medical Center. Peppermint. Dostępny pod adresem: http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/peppermint Dostęp: 13 sierpnia.
17. The University of Maryland Medical Center. Ginger. Dostępny pod adresem: https://umm.edu/health/medical/altmed/herb/ginger Dostęp: 13 sierpnia.
18. Better Health Channel. Arthritis and Diet. Dostępny pod adresem: http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/arthritis_and_diet Dostęp: 13 sierpnia 2014