Breadcrumbs

Napięciowy ból głowy

Napięciowy ból głowy jest czymś, co większość ludzi z pewnością doświadczy w trakcie swojego życia. Występują w każdym wieku, aczkolwiek dorośli i młodzi ludzie doświadczają go częściej niż dzieci, a kobiety częściej niż mężczyźni.

 

Według danych służby zdrowia, 2-3 na sto osób doświadcza chronicznych nawrotów napięciowego bólu głowy. Tego rodzaju ból głowy może wystąpić więcej niż piętnaście razy w miesiącu, nawet przez trzy miesiące z rzędu! Przykładowo, połowa dorosłych mieszkańców Wielkiej Brytanii doświadcza go raz lub dwa razy każdego miesiąca. Ponieważ jego objawy podobne są do migreny, rozpoznanie może być utrudnione. Niezwykle ważne jest, aby poprawnie go zdiagnozować, ponieważ pozwoli to zastosować odpowiednie leki do jego uśmierzenia.

 

Czym jest migrenowy ból głowy?

Według danych służby zdrowia, migrena jest problemem co piętnastego mężczyzny i co piątej kobiety. Występuje rzadziej niż inne rodzaje bólu głowy, w tym napięciowy, ale jej objawy są silniejsze. Osoby cierpiące na migrenę opisują ją jako pulsujący ból po jednej stronie głowy. Migrena nie tylko osłabia, ale również powoduje takie zjawiska jak nudności, wymioty i nadwrażliwość na światło i dźwięk.

 

Czym jest napięciowy ból głowy?

Jest to najpowszechniejszy ból głowy, który można określić jako „normalny” czy „zwykły”.  Najczęstsze powody jego występowania to stres, napięcie mięśniowe i niepokój.

 

Objawy napięciowego bólu głowy

Jeśli podejrzewasz, że masz napięciowy ból głowy, sprawdź następujące objawy:

  • stały ból po obu stronach głowy
  • ból i uczucie odrętwienia
  • bolące lub napięte mięśnie karku
  • ciśnienie za oczami

Czas, w jakim utrzymuje się napięciowy ból głowy, waha się od 30 minut do nawet kilku dni. Jednak w przeciwieństwie do migreny, ma dużo łagodniejszy przebieg i nie wpływa na codzienne aktywności.

Co wywołuje napięciowy ból głowy?

Napięciowy ból głowy to jeden z tzw. „pierwotnych zespołów bólowych”, czyli doznania bólowe są jego jedynym objawem, a jego przyczyny nadal są niewyjaśnione. Widomo jednak o kilku czynnikach, które go wywołują – przede wszystkim stres. Stres ten może wynikać z dowolnej przyczyny  – zaczynając od rodziny, a kończąc na pracy zawodowej. Inne czynniki wywołujące napięciowy ból głowy to:

  • niepokój
  • brak wypoczynku
  • złe nawyki
  • przemęczenie
  • stres  - emocjonalny lub mentalny, w tym depresja
  • uboga dieta lub niedostateczna ilość posiłków
  • odwodnienie
  • zmęczenie oczu
  • brak aktywności fizycznej
  • ostre światło słoneczne
  • hałas
  • nieprzyjemne zapachy

Epizodyczny, napięciowy ból głowy wynika często z pojedynczego stresującego wydarzenia lub ze stresu nagromadzonego przez pewien czas. Częste, intensywne skurcze mięśni głowy, karku i barków mogą przyczynić się do powstania chronicznych bólów głowy. Warto wiedzieć więcej na temat róznych typów bólu głowy.

 

Ulga w napięciowym bólu głowy

Napięciowy ból głowy może być leczony za pomocą środków przeciwbólowych lub przez zmiany w stylu życia. Takimi rozwiązaniami są:

  • Techniki relaksacyjne

Problemy powiązane ze stresem mogą być łatwo rozwiązane dzięki zmianie stylu życia i nowemu hobby. Joga, masaże i ćwiczenie relaksacyjne pomogą odprężyć ciało i zlikwidować potencjalne przyczyny bólu głowy.

  • Domowe sposoby

Na pierwotne objawy bólowe można stosować domowe sposoby. Symptomy można likwidować lub osłabić przez takie proste działania jak gorące kąpiele lub zimne kompresy – zrobione choćby z namoczonych zimną wodą ręczników – położone na czole i oczach.

  • Leki bez recepty

Środki przeciwbólowe są najczęściej polecane do zwalczania napięciowego bólu głowy. Nurofen Express Forte zawiera ibuprofen, który pomaga w zlikwidowaniu bólu już po 15 minutach. Poleca się brać go od razu, gdy tylko pojawią się pierwsze objawy gdyż składniki muszą przeniknąć do krwioobiegu.

 

Należy zapamiętać, że medykamenty nie leczą bólu głowy, a jedynie łagodzą jego efekty. Częste ich zażywanie ich jest mocno niewskazane. Należy także stosować je według podanej instrukcji. Jeśli objawy napięciowego bólu głowy nie ustępują lub nie jesteś pewien stosowania danego produktu, skonsultuj się ze swoim lekarzem lub farmaceutą.

 

Jak zapobiegać napięciowemu bólowi głowy?

Istnieje kilka sposobów na zmianę w stylu życia, które pozwolą na zapobieganie napięciowemu bólowi głowy:

  • Zapanuj nad stresem i napięciem

Dobrze znaleźć własne sposoby na szybkie osiągnięcie relaksu, gdy odczuwa się pierwsze objawy bólu głowy. Zrób sobie chwilę przerwy, regualrnie ćwicz, naucz się technik relaksacyjnych, np. ćwiczeń oddechowych i medytacji. Takie czynności mogą pełnić istotną rolę w zmniejszaniu stresu i napięcia, które powodują bóle głowy. Zaobserwuj, jak wygladają u Ciebie pierwsze objawy bólu głowy, aby móc jak najszybciej na nie zareagować.

  • Unikaj odwodnienia, dbaj o dietę

Czy wiesz, że dieta odgrywa olbrzymią rolę w częstotliwości, czasie trwania oraz intensywności bólu głowy? To co jesz jest bardzo ważne, więc staraj się jadać zdrowo i utrzymywać odpowiednią dietę. Nie zapomnij też o piciu odpowiednich ilości wody, aby Twoje ciało nie było odwodnione. Przetworzona żywnośc oraz napoje z kofeiną mogą wyzwalać lub wzmagać bóle głowy – jeśli tak jest w Twoim przypadku, staraj się ich unikać, gdy obserwujesz pierwsze symptomy.

 

  • Nie zapomnij o właściwej pozycji

Spędzanie czasu w niewygodnych pozycjach może skutkować bólem pleców, szyi czy mięśni głowy, co również przyczynia sę do napięciowego bólu głowy. Gdy pracujesz czy kładziesz się do snu, pamiętaj o właściwej pozycji ciała!

  • Zapewnij ciału odpoczynek

Nieregularny sen może powodować ból głowy, więc staraj się sypiać każdej nocy od sześciu do dziewięciu godzin w wygodnej pozycji. Zapewnij sobie przy tym odpowiednio relaksujące otoczenie – niech panuje spokój, cisza i ciemność. Unikaj używania w łóżku telefonu komórkowego – jego świecący ekran stymuluje umysł i zaburza wyciszanie się przed snem.

  • Akupunktura

Polecane są również regularne sesje akupunktury. Te starożytne praktyki pozwalają na zredukowanie szansy pojawienia się napięciowego bólu głowy oraz pomagają w zwalczaniu chronicznych bólów głowy.

 

Unikaj przyczyn bólu głowy

Zalecane jest prowadzenie dziennika z zapiskami na temat napięciowych bólów głowy. Zapisuj sytuacje, w jakich wystąpił ból głowy oraz poprzedzające go czynności i zdarzenia – dzięki temu możesz odnaleźć punkt, który będzie wspólny dla wszystkich ataków i okaże się kluczowym bodźcem.  Pozwoli to na unikanie go w przyszłości. Zapiski takie mogą być także nieocenioną pomocą dla Twojego lekarza.

 

Kiedy do lekarza?

Pojawiający się od czasu do czasu ból głowy nie jest rzeczą wymagającą konsultacji lekarskiej. Ale odwiedź swojego lekarza, gdy doświadczysz:

  • niecodziennego bólu
  • bólu głowy na skutek obrażeń głowy
  • silnych lub uporczywych objawów – występujących kilka razy w ciągu tygodnia
  • zaburzeń wzroku lub podobnych problemów z oczami
  • innych objawów, jak sztywność szyi, gorączka, nudności, wymioty, zaburzenia mowy, dezorientacja

Wymienione objawy wymagają konsultacji lekarskiej – najszybszej, jak to tylko możliwe.