Breadcrumbs

Dieta przeciwbólowa

Wszyscy lubimy jeść, ale czy wiedziałeś, że istnieją pewne produkty, które zwalczają stany zapalne i łagodzą ból? Dzieje się tak dlatego, że posiadają one naturalne właściwości przeciwzapalne. Ponieważ zapalenie jest źródłem bólu przy wielu schorzeniach, na przykład przy zapaleniu stawów, produkty te będą stanowić znakomite uzupełnienie diety. Wypróbuj osiem wskazówek dotyczących zdrowego żywienia.


1. Wypróbuj imbir

Imbir jest popularnym lekiem ziołowym w tradycji azjatyckiej, indyjskiej i arabskiej.  Jego łagodzące właściwości niosą ulgę w rozstroju żołądkowym oraz łagodzą nudności. Jednak naprawdę ciekawe jest to, że zawiera on składniki mające działanie przeciwzapalne, zwane gingerolami. Udowodniono, że zmniejszają one ból i sztywność. Zrób sobie filiżankę herbaty ze świeżego imbiru i sam przekonaj się o jego leczniczych właściwościach.

2. Dodaj trochę kurkumy

Kurkuma , jako składnik popularnej mieszanki przypraw curry, znana jest z żółtego koloru i charakterystycznego smaku. Ale jest to także produkt typu „power food” (tzw. żywność witalizująca), który łagodzi ból ze względu na zawartą w nim kurkuminę, czyli związek mający działanie przeciwzapalne. Badania pokazały, że kurkumina uśmierza ból i chroni stawy przez reumatoidalnym zapaleniem stawów. Dodaj trochę kurkumy do obiadu lub jajecznicy i nie zapomnij o szczypcie czarnego pieprzu, ponieważ uważa się, że wzmaga on dodatkowo przeciwbólowe działanie kurkumy.

3. Zacznij dzień od kawy

Filiżanka kawy to dobry sposób na rozpoczęcie poranka. Jednak ma ona także silne działanie przeciwbólowe, ponieważ zawiera kofeinę, substancję pobudzającą znajdującą się także w czekoladzie, herbacie i coli. Badania pokazują, że umiarkowana ilość kawy (odpowiadająca dwóm filiżankom) niemal o połowę zmniejsza ból mięśni po wysiłku fizycznym.

4. Skrop potrawy oliwą

Sekretem korzystnego wpływu oliwy z oliwek na zdrowie jest jej naturalny składnik o nazwie oleokantal, który zmniejsza stany zapalne i obniża wrażliwość na ból. Dobra jakościowo, bogata w oleokantal oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia pozostawia w gardle szczypiące uczucie przypominające działanie pieprzu. Im ostrzejsze jest to szczypanie, tym wyższa zawartość oleokantalu.

5. Włącz do menu łososia

Łosoś nie tylko ma doskonały smak, ale ponadto jest bogatym źródłem kwasów omega-3. Oprócz innych korzyści zdrowotnych, te kwasy tłuszczowe zmniejszają stany zapalne – dieta bogata w kwasy omega-3 może złagodzić ból stawów i ich sztywność. Nawet jeśli nie cierpisz na zapalenie stawów, kwasy omega-3 mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia tego schorzenia. Zatem nie wahaj się przed skorzystaniem ze zdrowotnych właściwości łososia.

6. Przekonaj się o przeciwbólowych właściwościach mięty

Mięta zawdzięcza swoje właściwości przeciwbólowe mentolowi, który hamuje przepływ sygnałów bólowych do mózgu. Olejek miętowy jest także używany do łagodzenia objawów drażliwości jelita, a także pomaga w bólu głowy, gdy wciera się go delikatnie w skórę. Możesz w prosty sposób skorzystać kojących właściwości mięty: wrzuć jej liście do wrzącej wody i pozostaw do zaparzenia. Jak widzisz, mięta to nie tylko odświeżacz oddechu.

7. Jedz czereśnie i wiśnie nie tylko od święta

Lubisz czereśnie i wiśnie? Masz szczęście, gdyż ich rubinowy kolor pochodzi od antyoksydantów zwanych antocyjanami. Są to naturalne substancje o właściwościach przeciwbólowych. Antocyjany działają przeciwbólowo poprzez blokowanie stanu zapalnego i hamowanie wydzielania enzymów odpowiedzialnych za powstanie bólu, a tym samym zapewniają ulgę w bólu stawów i mięśni. Antocyjany znajdują się także w innych owocach, takich jak jagody, maliny i truskawki.

8. Pomarańcza ma nie tylko ładny kolor

Pomarańcze są doskonałym źródłem beta-kryptoksantyny, antyoksydantu łagodzącego stany zapalne. Już równowartość jednej szklanki świeżo wyciśniętego soku pomarańczowego dziennie wystarczy, by zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób zapalnych takich jak zapalenie stawów. Inne owoce i warzywa o pomarańczowym kolorze, na przykład dynia i papaja, także są bogatym źródłem beta-kryptoksantyny.