Breadcrumbs

Ćwicz na zdrowie – jak uniknąć bólu po treningu

Aktywność fizyczna jest najskuteczniejszym znanym medycynie sposobem na szczęśliwe i długie życie w zdrowiu. Regularne ćwiczenia pozwalają utrzymać siłę mięśni i elastyczność stawów na prawidłowym poziomie, a także pomagają w utrzymaniu zdrowej wagi. Zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia oraz cukrzycy. Jak zacząć przygodę ze sportem, aby nie narazić się na ryzyko kontuzji i bólu?

Ćwiczenia pomagają utrzymać w zdrowiu ciało, ale też pozytywnie wpływają na nastrój i ogólne samopoczucie psychiczne. Regularne treningi to znany sposób na podniesienie samooceny, jakości snu oraz poziomu energii życiowej.

Rozpoczynając przygodę ze sportem musisz jednak uważać, żeby szczególnie w początkowych etapach, nie przesadzić. Kontuzja albo uraz może przytrafić się każdemu, nie mówiąc już o bólu mięśni po treningu, czyli popularnych zakwasach znanych wszystkim sportowcom.

Wszystko jedno, czy jeździsz na rowerze, pływasz czy próbujesz swoich sił na zajęciach tańca, przestrzeganie tych zasad pomoże ci uniknąć bólu:

Rozgrzewka oraz rozciąganie po treningu

Przed rozpoczęciem ćwiczeń nie wolno zapomnieć o rozgrzewce. Przygotowuje ona ciało na wysiłek, rozgrzewa mięśnie i bardzo zmniejsza ryzyko kontuzji. Wystarczy pięciominutowa seria delikatnego rozciągania i lekkiej gimnastyki, takiej jak skłony czy przysiady.

Po treningu bardzo ważne jest stopniowe zmniejszanie intensywności ćwiczeń aż do momentu odzyskania normalnego pulsu i spokojnego oddechu (wystarczy kilka minut coraz wolniejszego marszu) oraz rozciągnięcie mięśni. Dzięki temu uwolnisz swoje ciało od napięcia spowodowanego treningiem i unikniesz późniejszych, silnych zakwasów.

Pij wodę!

Pocąc się podczas wykonywania ćwiczeń, tracisz w ciągu godziny do litra płynów.  By zachować dobre samopoczucie na treningu, musisz dbać o utrzymywanie poziomu nawodnienia na odpowiednim poziomie. Pamiętaj o uzupełnianiu płynów, w przeciwnym razie możesz spodziewać się mniejszej wytrzymałości na wysiłek, a nawet zawrotów głowy podczas ćwiczeń. Pij wodę przed, po i w trakcie treningu. To także doskonały sposób zapobiegania skurczom mięśni.

Zadbaj o obuwie

Dobrze dobrane, sportowe buty pomogą  ci chronić stopy i kostki przed urazami. Nieważne czy planujesz tylko krótki spacer czy też ciężki trening na siłowni, znajdź obuwie, które zapewni twoim stopom amortyzację podczas każdego kroku, a tobie komfort w czasie ćwiczeń.

Odpoczywaj

Szczególnie, jeśli jesteś początkującym sportowcem, nie zmuszaj swojego ciała do nadmiernego wysiłku. Lepiej zaczynaj przygodę z ćwiczeniami stopniowo. Do swojego planu treningowego włącz także dni regeneracji, podczas których dasz swoim mięśniom czas na odpoczynek. Jeśli będziesz ćwiczyć codziennie z dużą intensywnością, narażasz się na przetrenowanie, ból mięśni, obrzęk stawów czy zapalenia ścięgien.

Kiedy powiedzieć stop

Pamiętaj też, że pomimo niewątpliwych korzyści, jakie niosą ze sobą ćwiczenia fizyczne, mogą one także powodować kontuzje lub prowadzić do przetrenowania. Jeśli podczas treningu zaczynasz odczuwać ból, twoje ciało daje ci jasny sygnał, że pora zwolnić tempo. Jeżeli zaś po intensywnym treningu odczuwasz ból, ulgę do 8 godzin przyniesie ci specjalny lek Nurofen Joint&Back oraz delikatne rozciąganie mięśni.