Breadcrumbs

Cała prawda o bólu głowy i odwodnieniu

Woda jest niezbędna do funkcjonowania organizmu. Bez niej nie bylibyśmy w stanie przetrwać. Człowiek może przeżyć trzy tygodnie bez jedzenia, ale regularne przyjmowanie płynów jest niezbędne. Ciało człowieka składa się w około 60% z wody, a mózg w 90%. Praca komórek i wszystkie funkcje życiowe zależą od wody, dlatego tak ważne jest odpowiednie nawadnianie organizmu każdego dnia.  

Woda jest niezbędna do rozprowadzania substancji odżywczych wewnątrz organizmu, do nawilżania stawów, utrzymania stanu koncentracji, trawienia pokarmów, a także utrzymania optymalnej temperatury ciała. Oprócz wielu korzyści o charakterze wewnętrznym, woda wpływa pozytywnie także na stan skóry, oczyszczając ją z toksyn. Dzięki wodzie, skóra jest odpowiednio nawilżona i bardziej sprężysta.

Kiedy organizm nie otrzymuje regularnie wystarczającej ilości wody, może dojść do odwodnienia, które objawia się znacznym pogorszeniem ogólnego stanu zdrowia. Niedostateczna ilość wody ma wpływ na cały organizm. Między innymi mogą wystąpić objawy, takie jak zaparcia, problemy z trawieniem, ból stawów, przyspieszenie procesów starzenia, problemy hormonalne czy zawroty i bóle głowy.

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, mózg człowieka jest zbudowany w większości z wody. Dlatego odwodnienie organizmu prowadzi do bólu głowy. Przy odwodnieniu, tkanki z których zbudowany jest mózg tracą wodę, w wyniku czego kurczą się, co z kolei oddziałuje na receptory bólowe. Oczywiście najlepszą metodą, aby sobie z tym poradzić jest picie wody. Należy jednak pamiętać o tym, że gdy silny ból głowy już się pojawi, nie należy przyjmować dużej ilości wody na raz. W związku z tym, że organizm jest w stanie zaabsorbować ograniczoną ilość wody, będzie ona zalegała w żołądku. Poczujesz się ociężały, a ból głowy i tak będzie się utrzymywał. Najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest więc picie szklanki wody co 20 minut, aby płyn mógł odpowiednio się wchłonąć.

Bardzo ważne jest także, aby w przypadku odwodnienia sięgać właśnie po wodę, a nie inne napoje. Czy wiesz, że wybierając w tej sytuacji nieodpowiedni napój można doprowadzić do dalszego odwodnienia organizmu i pogorszenia sytuacji?

Kofeina

Biorąc pod uwagę, że dla wielu z nas kawa to nie tylko ulubiony napój, ale także nieodłączny element każdego poranka, trudno jest się pogodzić z faktem, że może się ona przyczyniać do powstawania bólu głowy. Kawa sama w sobie nie stanowi problemu, jednak zawarta w niej kofeina może odpowiadać za wystąpienie bólu. W podobny sposób będzie działał także każdy inny napój, w którego skład wchodzi kofeina. Kofeina stymuluje układ nerwowy, dlatego ryzyko bólu głowy u osób, które regularnie piją 4-5 filiżanek kawy dziennie zwiększa się o 30% w porównaniu do osób, które nie przyjmują regularnie kofeiny.   

Alkohol

Napoje alkoholowe sprawiają, że krew intensywnie napływa do mózgu, co może prowadzić do odwodnienia. Picie alkoholu wpływa na wydzielanie hormonu antydiuretycznego (ADH), co oznacza, że woda nie jest wchłaniania z powrotem do organizmu, ale od razu wydalana razem z moczem, co nieuchronnie prowadzi do odwodnienia.

Czerwone wino to napój alkoholowy, który szczególnie przyczynia się do powstawania bólu głowy, bez względu na to czy pijemy je, aby zrelaksować się po ciężkim dniu czy też jako dopełnienie eleganckiej kolacji. Za ból głowy po wypiciu wina odpowiada substancja zwana tyraminą. Im starsze wino, tym więcej tyraminy zawiera.

Oprócz bólu głowy, który może pojawić się już w czasie picia alkoholu, ból pojawia się także na drugi dzień po zakrapianej imprezie, czyli „na kacu”. Także w tym przypadku wypicie odpowiedniej ilości wody powinno częściowo złagodzić ból.

Teraz, kiedy już wiesz, jak reaguje organizm w przypadku niedostarczenia wystarczającej ilości wody i w jaki sposób prowadzi to do bólu głowy, zawsze o tym pamiętaj, szczególnie, gdy na zewnątrz jest gorąco, a także przy wzmożonym wysiłku fizycznym.